×

ارسال رایگان

فروشگاه

برای تمام محصولات به تمام نقاط کشور

عروسک دارا و سارا

دارا و سارا
نام: دارا و سارا
تاریخ تولد: ۱۳۸۰
زادگاه: ایران
سازنده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

تولد دو قلوهای دارا و سارا

ماجرای دارا و سارا از زمانی شروع می شود که باربی به ایران پا گذاشت. با ورود باربی به ایران و با افزایش محبوبیت او، باربی تبدیل به نمادی از تهاجم فرهنگی شد. زیرا به نظر کارشناسان باعث می شد تا کودکان ایرانی به سمت سبک زندگی امریکایی گرایش پیدا کنند. تا آن زمان هیچ عروسک ایرانی وجود نداشت که هم بین بچه ها محبوب باشد و هم در ویترین تمام اسباب بازی فروشی ها کل ایران وجود داشته باشد. در نتیجه مسئولان فرهنگی متوجه نیاز کشور به وجود عروسک ملی شدند. بنابراین به قول قدیمی ها “عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد”.
نقشه طراحی و تولید عروسک ملی دارا و سارا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۵ طرح ریزی شد. این دو قلوها در سال ۱۳۸۰ با لباس هایی که به اقوام ایرانی تعلق داشت وارد بازار ایران شدند. البته در کنار تولید عروسک ها، لوازم جانبی و اکسسوری های آنها نیز تولید شده بود.

 

عروسک دارا و سارا

 

ضعف شدید در صنعت عروسک سازی ایران

در طول فرایند طراحی و تولید عروسک های دارا و سارا مشخص شد که صنعت عروسک سازی ایران به شدت ضعیف است. اولین نسل عروسک دارا و سارا بسیار سنگین بود و مفاصل آنها نیز قابلیت حرکت نداشتند. بنابراین محصول تولید شده توان رقابت با محصولات با کیفیت خارجی را نداشت. در نتیجه خیلی زود خط تولید عروسک های ملی ایران به چین واگذار شد.

عروسک ملی از همان اولین روزهای تولد خود با انتقادات زیادی روبه رو بود. امکان تعویض و شست و شوی لباس های عروسک وجود نداشت. مفاصل آنها امکان حرکت نداشتند و وزن آنها برای کودکان زیاد بود. از همه مهمتر این که قیمت عروسک ملی برای خانواده های متوسط ایرانی گران محسوب می شد. در نتیجه به جای این که دارا و سارا در دست بچه های ایرانی باشد، بیشتر جنبه زینتی و کلکسیونی پیدا کرده بود و عروسک ملی به عده ای خاص تعلق داشته باشد.

 

 

عروسک دارا و سارا

 

اما در نسل آخر این عروسک ها سعی شد تا این انتقادات پوشش داده شود. عروسک ساز چینی آستین همت را بالا زد و معایب عروسک ایرانی را برطرف نمود. در سال ۱۳۹۴ نسل سوم این عروسک ها با کیفیت و قیمت مناسب تر روانه بازار شد. عروسک ها می توانستند آرنج و زانوی خود را تکان دهند و کیفیت بدنه آنها بهتر شده بود.

 

ادامه انتقادات از عروسک سازی دولتی

در نسل سوم عروسک های دوقلو، کیفیت بالا رفت اما تبلیغات برای آنها بسیار کم بود، به طوری که خیلی از خانواده ها هنوز هم اطلاع و آگاهی درستی از کیفیت، قیمت و نحوه خرید عروسک ها ندارند. کسانی که دغدغه فرهنگی داشتند، تنها به تولید عروسک ملی فکر کرده بودند. اما باید در مورد تبلیغ روی این عروسک ها که مطابق با فرهنگ بومی ایران است هم برنامه ریزی بهتری می شد.

 

عروسک دارا و سارا

 

 

خانم فرزانه بابایی طراح عروسک های دارا و سارا در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر در آذر ۱۳۹۷ به طور مفصلی درباره آثار فرسایشی حضور نهادهای دولتی در تولید عروسک ملی صحبت کرده اند.

شاید اگر متولی تولید عروسک دارا و سارا بخش خصوصی بود می توانست سرمایه گذاری بیشتری را وارد این پروژه کند. شاید می توانست مانند خیلی از شرکت های بزرگ تولید کننده عروسک، برای شخصیت های دارا و سارا انیمیشن تولید کند. نمایش انیمیشن در  برنامه کودک و داستان گویی درباره این دو شخصیت می توانست محبوبیت دارا و سارا را بین بچه ها افزایش دهد. زمانی که عروسک های ملی بین بچه های ایرانی محبوبیت ندارد، نمی شود از کودک انتظار داشت تا در فروشگاه اسباب بازی به دنبال این عروسک ها بگردد. چرا که قطعاً هیچ کودکی به دلیل حس وطن دوستی و دغدغه فرهنگی به سمت عروسک ملی گرایش پیدا نمی کند.

عروسک دارا و سارا