پلی استیشن وان

پلی استیشن 1

پلی استیشن ۱ یا PS1 که با نام PSX هم شناخته می شود. یک کنسول بازی ویدیویی خانگی است که توسط Sony Computer Entertainment توسعه یافته و به بازار عرضه شده است. در ۳ دسامبر ۱۹۹۴ در ژاپن، ۹ سپتامبر ۱۹۹۵ در آمریکای شمالی، ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۵ در اروپا و ۱۵ نوامبر ۱۹۹۵ در استرالیا منتشر شد. در آن زمان، به عنوان یک کنسول نسل پنجم، پلی استیشن در درجه اول با Nintendo 64 و Sega Saturn مبارزه می کرد.

 

چگونه پلی استیشن متولد شد

سونی پس از یک سرمایه گذاری ناموفق با نینتندو برای ایجاد یک سی دی رام جانبی برای سیستم سرگرمی سوپر نینتندو در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به توسعه پلی استیشن کرد. این کنسول عمدتاً توسط Ken Kutaragi و Sony Computer Entertainment در ژاپن طراحی شده است، در حالی که توسعه اضافی در بریتانیا برون سپاری شده است. تاکید بر گرافیک سه بعدی چند ضلعی در خط مقدم طراحی کنسول قرار گرفت. تولید بازی های پلی استیشن به گونه ای طراحی شده است که ساده و فراگیر باشد و حمایت بسیاری از توسعه دهندگان شخص ثالث را جلب کند.

اوج و فرود پلی استیشن

این کنسول به دلیل کتابخانه گسترده بازی، امتیازهای محبوب، قیمت خرده فروشی پایین، و بازاریابی تهاجمی بین جوانان که آن را به عنوان کنسول ترجیحی برای نوجوانان و بزرگسالان تبلیغ می کرد، محبوبیت خود را نشان داد. بازی های برتر پلی استیشن شامل Gran Turismo، Crash Bandicoot، Tomb Raider و Final Fantasy بودند که همگی دنباله‌های متعددی را به همراه داشتند. فروش بازی های پلی استیشن ادامه داشت تا اینکه سونی تولید پلی استیشن و بازی های آن را در ۲۳ مارس ۲۰۰۶ متوقف کرد – بیش از یازده سال پس از عرضه آن، و کمتر از یک سال قبل از عرضه پلی استیشن ۳.در مجموع ۷۹۱۸ بازی پلی استیشن با فروش ۹۶۲ میلیون واحدی منتشر شد.

PS One

پلی استیشن نشان دهنده قدرت گرفتن سونی در صنعت بازی های ویدیویی بود. در کمتر از یک دهه، آن را به اولین پلتفرم سرگرمی کامپیوتری تبدیل کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه را عرضه کرد. موفقیت پلی استیشن منجر به ایجاد خطی از جانشینان شد که با پلی استیشن ۲ در سال ۲۰۰۰ آغاز شد. در همان سال، سونی مدل کوچکتر و ارزان تری به نام PS One را عرضه کرد.

 

ساخت بازی پلی استیشن وان

از آنجایی که سونی هیچ تجربه ای در ساخت بازی نداشت، مجبور شد به پشتیبانی توسعه دهندگان بازی های شخص ثالث اعتماد کند. این برخلاف سگا و نینتندو بود که بخش‌های نرم‌افزار داخلی همه‌کاره و مجهزی برای بازی‌های آرکید خود داشتند و می‌توانستند به راحتی بازی‌های موفق را به کنسول‌های خانگی خود منتقل کنند. کنسول‌های اخیر مانند Atari Jaguar و ۳DO به دلیل عدم پشتیبانی از توسعه‌دهندگان، فروش پایینی داشتند که باعث شد سونی تلاش‌های خود را برای جلب حمایت توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بازی‌ها مضاعف کند. تیمی از Epic Sony در ماه مه ۱۹۹۳ از بیش از صد شرکت در سراسر ژاپن بازدید کردند به این امید که سازندگان بازی را با جذابیت های فنی پلی استیشن جذب کنند.

 از طریق یک سری مذاکرات، سونی پشتیبانی اولیه Namco، Konami، و Williams Entertainment و همچنین ۲۵۰ تیم توسعه دیگر را تنها در ژاپن به دست آورد. Namco به طور خاص مشتاق شرکت در پروژه PlayStation به عنوان یک توسعه دهنده شخص ثالث بود. زیرا Namco در بازار آرکید با سگا رقابت می کرد. دستیابی به این شرکت ها بازی های تاثیرگذاری مانند ریج ریسر و مورتال کمبت ۳ را تضمین کرد. مدیر عامل تحقیقاتی Namco، Shegeichi Nakamura، در سال ۱۹۹۳ با Kutaragi ملاقات کرد تا در مورد مشخصات اولیه پلی استیشن بحث کند، و Namco متعاقباً برد آرکید Namco System 11 را بر روی سخت افزار PlayStation قرار داد و Tekken را برای رقابت با Virtua Fighter توسعه داد.

نرم افزاری پلی استیشن ۱

معماری پلی استیشن و قابلیت اتصال به رایانه های شخصی برای بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار مفید بود. استفاده از زبان برنامه نویسی C در مراحل اولیه توسعه مفید بود. زیرا در صورتی که توسعه دهندگان تصمیم به اصلاحات بیشتر در سخت افزار بگیرند، از سازگاری دستگاه در آینده محافظت می کرد. سونی از نرم‌افزار رایگان کامپایلر GNU C، همچنین به عنوان GCC، برای تضمین زمان‌های اشکال‌زدایی کوتاه استفاده کرد، زیرا برای بسیاری از برنامه‌نویسان آشنا بود. علیرغم انعطاف پذیری ذاتی، برخی از توسعه دهندگان به دلیل کمبود رم کنسول، خود را محدود می بینند. Molyneux در حین کار بر روی ساخت‌های بتا پلی‌استیشن مشاهده کرد که پردازنده MIPS آن در مقایسه با یک رایانه سریع «به‌اندازه صعودی» نیست و گفت که تیمش دو هفته طول کشید تا کد رایانه شخصی خود را به کیت‌های توسعه پلی‌استیشن و یک کیت دیگر منتقل کنند. یک مهندس از Ocean Software، یکی از بزرگترین توسعه دهندگان بازی اروپا در آن زمان، فکر می کرد که با توجه به محدودیت ۳.۵ مگابایت، تخصیص RAM یک جنبه چالش برانگیز است.

تولید PS One

در ۷ ژوئیه ۲۰۰۰، سونی PS One (به سبک PS one) [148] یک نسخه کوچکتر و بازطراحی شده از پلی استیشن اصلی را منتشر کرد. این کنسول پرفروش‌ترین کنسول تا پایان سال بود و از تمام کنسول‌های دیگر از جمله پلی‌استیشن ۲ فروش بیشتری داشت. در سال ۲۰۰۲، سونی یک صفحه ال سی دی ۵ اینچی (۱۳۰ میلی متری) برای PS One منتشر کرد که به آن “کمبو بسته” می گویند. همچنین شامل یک آداپتور فندک خودرو می‌شد که یک لایه قابل حمل اضافه می‌کرد. تولید LCD “Combo Pack” در سال ۲۰۰۴ متوقف شد، زمانی که محبوبیت پلی استیشن در بازارهای خارج از ژاپن شروع به کاهش کرد. در مجموع ۲۸.۱۵ میلیون واحد PS One تا زمانی که تولید آن در مارس ۲۰۰۶ متوقف شد، فروخته شد.

قیمت پی اس وان

در صورتی که قصد خرید پلی استیشن ۱ را دارید باید بدانید که کدام مدل پی اس را می خرید. قیمت پی اس وان ۱۵۸ دلار، قیمت پلی استیشن کلاسیک۷۹ دلار و قیمت پلی استیشن وان اصلاح شده نیز ۱۶۰ دلار می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =