پلی استیشن ۳

پلی استیشن 3

پلی استیشن ۳ (PS3) یک کنسول بازی ویدیویی خانگی است که توسط شرکت سرگرمی کامپیوتری سونی ساخته شده است. اولین بار در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶ در ژاپن، ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی و ۲۳ مارس ۲۰۰۷ در اروپا و استرالیا منتشر شد. پلی استیشن ۳ در درجه اول با ایکس باکس ۳۶۰ مایکروسافت و Wii نینتندو به عنوان بخشی از نسل هفتم کنسول های بازی ویدیویی رقابت کرد.

این کنسول اولین بار به طور رسمی در E3 2005 معرفی شد، و در پایان سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این اولین کنسولی بود که از فناوری دیسک Blu-ray به عنوان رسانه ذخیره سازی اصلی خود استفاده کرد. این کنسول اولین پلی استیشن بود که خدمات بازی های اجتماعی از جمله شبکه پلی استیشن را ادغام کرد و همچنین اولین کنسولی بود که از طریق اتصال از راه دور با پلی استیشن پرتابل و پلی استیشن ویتا قابل کنترل بود. در سپتامبر ۲۰۰۹، مدل اسلیم پلی استیشن ۳ عرضه شد. سبک تر و نازک تر از نسخه اصلی بود و لوگوی بازطراحی شده و همچنین یک تغییر جزئی در نرم افزار را نشان می داد. سپس یک نسخه Super Slim در اواخر سال ۲۰۱۲ منتشر شد و کنسول را اصلاح و طراحی مجدد کرد.

طول عمر پلی استیشن ۳

در سال‌های اولیه، این سیستم به دلیل قیمت بالای آن (۵۹۹ دلار برای مدل ۶۰ گیگابایتی، ۴۹۹ دلار برای مدل ۲۰ گیگابایتی)، معماری پیچیده پردازنده و نبود بازی‌های باکیفیت، با استقبال متفاوتی مواجه شد. استقبال با گذشت زمان مثبت تر می شد. سیستم شروع کندی در بازار داشت. اما توانست بهبود یابد، به ویژه پس از معرفی مدل اسلیم. زمانی که پلی‌استیشن ۴ سونی تأیید کرد که فروش پلی‌استیشن ۳ در نیوزلند متوقف می‌شود، اما این سیستم در بازارهای دیگر در حال تولید باقی ماند. اما صادرات به اروپا و استرالیا در مارس ۲۰۱۶ به پایان رسید و به دنبال آن عرضه در آمریکای شمالی که در اکتبر ۲۰۱۶ بود به پایان رسید. در سال ۲۰۱۷، ژاپن آخرین سرزمینی بود که هنوز واحدهای جدید در آن تولید می شد تا اینکه در ۲۹ می ۲۰۱۷، سونی تایید کرد که پلی استیشن ۳ در ژاپن نیز عرضه نخواهد شد. البته مشابه این اتفاق بین پلی استیشن ۵ و PS4 نیز رخ داد.

طراحی ظاهری پلی استیشن ۳

پلی استیشن ۳ در سمت چپ خود محدب است، با لوگوی پلی استیشن عمودی، در حالت عمودی (سمت بالا در حالت افقی محدب است) و دارای روکش مشکی براق است. طراح پلی استیشن Teiyu Goto گفته است که لوگوی آن از فونت مرد عنکبوتی الهام گرفته شده است.

ابررایانه ها در سخت افزار PS3

در ۲۲ مارس ۲۰۰۷، SCE و دانشگاه استنفورد نرم افزار Folding@home را برای پلی استیشن ۳ منتشر کردند. این برنامه به دارندگان PS3 اجازه می‌دهد تا قدرت محاسباتی کنسول‌های خود را به کار گیرند.

سخت افزار PS3 نیز برای ساخت ابررایانه هایی برای محاسبات با کارایی بالا استفاده شده است. Fixstars Solutions نسخه‌ای از Yellow Dog Linux را برای پلی‌استیشن ۳ می فروخت. RapidMind یک بسته برنامه نویسی جریانی برای PS3 تولید کرد اما در سال ۲۰۰۹ توسط اینتل خریداری شد. در ژانویه ۲۰۰۷ نیز دکتر فرانک مولر، دانشیار علوم کامپیوتر بیان کرد که ۲۵۶ مگابایت رم سیستم یک محدودیت برای این برنامه خاص است و در حال بررسی تلاش برای تقویت رم آن هستند.

در دسامبر ۲۰۰۸، گروهی از هکرها از ۲۰۰ کامپیوتر پلی استیشن ۳ برای شکستن احراز هویت SSL استفاده کردند. در نوامبر ۲۰۱۰، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) با اتصال ۱۷۶۰ PS3 سونی که شامل ۱۶۸ واحد پردازش گرافیکی مجزا و ۸۴ سرور هماهنگ کننده در یک آرایه موازی با قابلیت انجام ۵۰۰ تریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه (۵۰۰ TFLO) می باشد، یک ابر رایانه قدرتمند توانستند بسازند.

 

دسته ها و لوازم جانبی

لوازم جانبی متعددی برای کنسول ساخته شده است. این لوازم جانبی شامل کنترلرهای بی سیم Sixaxis و DualShock 3، Logitech Driving Force GT، Logitech Cordless Precision Controller، BD Remote، دوربین PlayStation Eye، و لوازم جانبی تیونر/ضبط ویدئو دیجیتال PlayTV DVB-T است.

در کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 در سال ۲۰۰۶، کنترلر بی سیم استاندارد آن زمان Sixaxis معرفی شد. این کنترلر براساس همان طراحی اولیه کنترلر DualShock 2 پلی استیشن ۲ بود، اما بی سیم بود و فاقد قابلیت لرزش بود. اما دارای یک شتاب سنج داخلی بود (که می توانست حرکت را در سه محور جهت و سه محور چرخشی تشخیص دهد؛ در مجموع ۶ محور، از این رو به آن Sixaxis می گویند).

 

در کنفرانس مطبوعاتی در نمایشگاه بازی توکیو در سال ۲۰۰۷، سونی DualShock 3 (با علامت تجاری DUALSHOCK 3) را معرفی کرد، یک کنترلر پلی استیشن ۳ با عملکرد و طراحی مشابه Sixaxis، اما با قابلیت لرزش. حساب‌های عملی کنترل‌کننده را به‌طور قابل‌توجهی سنگین‌تر از کنترل‌کننده استاندارد Sixaxis توصیف می‌کنند و قادر به اعمال نیروهای ارتعاشی قابل مقایسه با DualShock 2 است. در ژاپن در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۷ منتشر شد و در آمریکای شمالی در ۵ آوریل ۲۰۰۸، در استرالیا در ۲۴ آوریل ۲۰۰۸. در نیوزیلند در ۹ می ۲۰۰۸؛ در سرزمین اصلی اروپا در ۲ ژوئیه ۲۰۰۸ و در بریتانیا و ایرلند در ۴ ژوئیه ۲۰۰۸ منتشر شدند.

در طول E3 2009، سونی از برنامه‌های خود برای انتشار یک کنترلر حرکتی بعداً به نام PlayStation Move در GDC 2010 پرده برداری کرد. این کنترلر در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰ در اروپا منتشر شد. ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۰، در آمریکای شمالی و ۲۱ اکتبر ۲۰۱۰، در ژاپن.[۱۲۷]

سیستم نرم افزار

سونی قابلیتی را برای سیستم عامل که به عنوان نرم افزار سیستم نامیده می شود، برای به روز رسانی در نظر گرفته است. به روز رسانی ها را می توان به روش های مختلفی دریافت کرد.

اگر پلی استیشن ۳ اتصال اینترنتی فعال داشته باشد، به روز رسانی ها ممکن است مستقیماً از شبکه پلی استیشن به پلی استیشن ۳ دانلود و سپس نصب شوند. سیستم‌هایی که اینترنت فعال دارند، هر بار که کنسول راه‌اندازی می‌شود، به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را به صورت آنلاین بررسی می‌کنند.

با استفاده از یک رایانه شخصی خارجی، کاربر می‌تواند به‌روزرسانی را از وب‌سایت رسمی پلی‌استیشن دانلود کرده، آن را به رسانه ذخیره‌سازی قابل حمل منتقل کرده و روی سیستم نصب کند.

برخی از دیسک‌های بازی با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار سیستم روی دیسک ارائه می‌شوند و به این دلیل است که بازی برای اجرا به آپدیت نیاز دارد. از این رو نرم افزار ممکن است از روی دیسک نصب شود.

پلی استیشن ۳ اصلی همچنین دارای قابلیت نصب سایر سیستم عامل ها، مانند لینوکس بود. این مورد در مدل‌های باریک جدیدتر گنجانده نشده بود و با انتشار به‌روزرسانی سیستم‌افزار ۳.۲۱ در آوریل ۲۰۱۰، از تمام کنسول‌های قدیمی‌تر پلی‌استیشن ۳ حذف شد. این عملکرد اکنون فقط برای کاربران کنسول‌های اصلی که ترجیح می‌دهند نرم‌افزار سیستم خود را بیش از نسخه به‌روزرسانی نکنند در دسترس است.

قیمت پلی استیشن ۳

پلی استیشن ۳ بسته به موارد مختلفی قیمت های مختلفی دارد که کار شما را هنگام خرید پلی استیشن ۳ شاید سخت کند. در حال حاضر قیمت پلی استیشن ۳ با ۱۲۰ گیگابایت ۲۵۰دلار، با ۱۶۰ گیگابایت ۲۶۰ دلار، با ۳۲۰ گیگابایت ۳۰۰ دلار می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 5 =