ایکس باکس و مقایسه انواع ایکس باکس

ایکس باکس

ایکس باکس یک برند بازی ویدیویی است که توسط مایکروسافت ایجاد شده و متعلق به آن است. این برند متشکل از پنج کنسول بازی ویدیویی و همچنین برنامه های کاربردی (بازی)، خدمات استریم، یک سرویس آنلاین به نام شبکه ایکس باکس و اهرم توسعه با نام استودیو بازی سازی ایکس باکس است. این برند اولین بار در نوامبر ۲۰۰۱ و با عرضه کنسول اصلی ایکس باکس در ایالات متحده معرفی شد.

دستگاه اصلی اولین کنسول بازی ویدیویی بود که توسط یک شرکت آمریکایی پس از توقف فروش آتاری جگوار در سال ۱۹۹۶ ارائه شد. کنسول دوم مایکروسافت، ایکس باکس ۳۶۰، در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و تا اکتبر ۲۰۲۱، ۸۶ میلیون واحد فروخت. کنسول سوم، ایکس باکس وان بود که در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شد و ۵۱ میلیون واحد فروخت. خط چهارم کنسول های ایکس باکس، ایکس باکس سری ایکس و سری اس، در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. رئیس ایکس باکس فیل اسپنسر است که در اواخر مارس ۲۰۱۴ جانشین رئیس سابق مارک ویتن شد.

 

کنسول Xbox با “Controller S”

ایکس باکس اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ در آمریکای شمالی، ۲۲ فوریه ۲۰۰۲ در ژاپن و ۱۴ مارس ۲۰۰۲ در استرالیا و اروپا منتشر شد. این اولین حمله مایکروسافت به بازار کنسول های بازی بود. به عنوان بخشی از نسل ششم کنسول‌های بازی ویدیویی، ایکس‌باکس با پلی‌استیشن ۲ سونی، دریم‌کست سگا (که فروش آمریکایی‌ها قبل از فروش ایکس‌باکس متوقف شد) و گیم‌کیوب نینتندو رقابت کرد. ایکس باکس اولین کنسولی بود که پس از توقف فروش آتاری جگوار در سال ۱۹۹۶ توسط یک شرکت آمریکایی ارائه شد. نام ایکس باکس از انقباض جعبه دایرکت ایکس گرفته شد، که اشاره ای به API گرافیکی مایکروسافت، DirectX دارد.

سرویس یکپارچه ایکس باکس لایو که در نوامبر ۲۰۰۲ راه اندازی شد، به بازیکنان این امکان را می داد که بازی های آنلاین را با یا بدون اتصال پهنای باند انجام دهند. ابتدا با سرویس آنلاین Dreamcast رقابت کرد اما بعداً عمدتاً با سرویس آنلاین PlayStation 2 رقابت کرد. اگرچه هر دو رایگان هستند در حالی که Xbox Live نیاز به اشتراک دارد و همچنین اتصال تنها با پهنای باند که هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، Xbox Live به دلیل سرورهای بهتر، ویژگی‌هایی مانند لیست دوستان و عناوین نقطه عطفی مانند Halo 2 که منتشر شد، موفقیت‌آمیز بود. در نوامبر ۲۰۰۴ که پرفروش ترین بازی ویدئویی ایکس باکس است و تا حد زیادی محبوب ترین بازی آنلاین برای سیستم بود.

 

ایکس باکس ۳۶۰ و کنترلر سبک جدید

ایکس باکس ۳۶۰ به عنوان جانشین ایکس باکس اصلی در نوامبر ۲۰۰۵ منتشر شد و با پلی استیشن ۳ سونی و Wii نینتندو به عنوان بخشی از نسل هفتم کنسول های بازی ویدیویی رقابت می کرد. تا ژوئن ۲۰۱۴، ۸۴ میلیون کنسول Xbox 360 در سراسر جهان فروخته شده است. ایکس باکس ۳۶۰ به طور رسمی در ۱۲ می ۲۰۰۵ در MTV معرفی شد، با جزئیات راه اندازی و اطلاعات بازی در اواخر همان ماه در نمایشگاه سرگرمی الکترونیک (E3) فاش شد. این کنسول پس از انتشار در تمام مناطق به جز ژاپن به طور کامل فروخته شد. چندین پیکربندی خرده‌فروشی از مدل هسته ایکس باکس ۳۶۰ در طول عمر آن ارائه شد که میزان RAM و حافظه داخلی ارائه شده را متفاوت می‌کرد.

ایکس باکس ۳۶۰ یک سرویس گسترده ایکس باکس لایو را نشان داد، در حالی که به روز رسانی های بعدی توانایی خرید و پخش موسیقی، برنامه های تلویزیونی و فیلم ها را از طریق آن اضافه کردند. خدمات Xbox Music و Xbox Video، همراه با دسترسی به خدمات محتوای شخص ثالث از طریق برنامه های پخش رسانه شخص ثالث. مایکروسافت همچنین Kinect را منتشر کرد، یک سیستم کنترل حرکت برای Xbox 360 که از یک سیستم حسگر پیشرفته استفاده می کند.

دو نسخه اصلی Xbox 360 پس از عرضه اولیه منتشر شد. Xbox 360 S (معمولاً به عنوان “Slim” در نظر گرفته می شود)، که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و دارای همان سخت افزار اصلی بود. اما با فرم فاکتور بازطراحی شده و باریک تر با هارد دیسک ۲۵۰ گیگابایتی با اندازه کوچکتر بود. همچنین Wi-Fi یکپارچه ۸۰۲.۱۱ b/g/n، خروجی صوتی نوری TOSLINK S/PDIF، پنج پورت USB 2.0 (در مقایسه با سه درگاه قدیمی‌تر) و پورت ویژه طراحی‌شده برای دستگاه جانبی Kinect را اضافه کرد. Xbox 360 S جایگزین واحد پایه Xbox 360 شد که تولید آن متوقف شد و با همان قیمت فروخته شد. یک واحد ارزان‌تر Xbox 360 S که درایو ۲۵۰ گیگابایتی را حذف می‌کرد و ۴ گیگابایت حافظه داخلی اضافه می‌کرد، بعداً در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. این واحد به کاربران این امکان را می داد تا یک راه حل ذخیره سازی خارجی را متصل کنند یا یک افزونه داخلی ۲۵۰ گیگابایتی خریداری کنند.

دومین نسخه اصلی Xbox 360 Xbox 360 E بود که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این نسخه دارای سبک کیس مشابه ایکس باکس وان آینده بود و یک پورت USB و S/PDIF، مؤلفه YPbPr و اتصالات S-video را حذف کرد. در غیر این صورت مشخصات مشابه ایکس باکس ۳۶۰ اس را به اشتراک گذاشت.

 

نسل سوم: ایکس باکس وان

ایکس باکس وان در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳ در آمریکای شمالی به عنوان جانشین ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد. ایکس باکس وان با پلی استیشن ۴ و نینتندو سونی رقابت می کند. ایکس باکس وان که در ۲۱ می ۲۰۱۳ معرفی شد، بر ویژگی‌های مبتنی بر اینترنت ز جمله توانایی ضبط و پخش جریانی گیم‌پلی، و توانایی ادغام با ست‌اپ باکس برای تماشای تلویزیون کابلی یا ماهواره‌ای از طریق کنسول با رابط راهنمای پیشرفته و کنترل صوتی مبتنی بر کینکت تأکید دارد.

پس از رونمایی، Xbox One به دلیل مدیریت حقوق دیجیتال و شیوه‌های حفظ حریم خصوصی بحث‌برانگیز بود. در حالی که مایکروسافت از توانایی کاربران برای دسترسی به کتابخانه بازی‌های خود (صرف نظر از خرید فیزیکی یا دیجیتالی) در هر کنسول ایکس باکس وان بدون نیاز به دیسک‌هایشان و توانایی اشتراک‌گذاری کل کتابخانه خود با ۱۰ عضو تعیین‌شده «خانواده» تبلیغ می‌کند. همه بازی‌ها باید به حساب Xbox Live کاربر و کنسول Xbox One او متصل شوند و کنسول باید به صورت دوره‌ای (حداقل هر ۲۴ ساعت یک بار) به اینترنت متصل شود تا کتابخانه را همگام‌سازی کند، یا اینکه کنسول اصلاً قادر به اجرای هیچ بازی نیست. پس از پاسخ منفی شدید منتقدان و مصرف کنندگان (که همچنین نگرانی هایی را نشان دادند که سیستم می تواند از فروش مجدد بازی های استفاده شده جلوگیری کند یا مانع آن شود)، مایکروسافت اعلام کرد که این محدودیت ها حذف خواهند شد. مایکروسافت همچنین به دلیل الزام ایکس باکس وان به وصل کردن دستگاه جانبی Kinect به روز شده برای عملکرد مورد انتقاد قرار گرفت، که منتقدان و طرفداران حریم خصوصی معتقد بودند که می توانند به عنوان یک دستگاه نظارتی استفاده شود. مایکروسافت به عنوان یک حرکت برای نشان دادن تعهد به حفظ حریم خصوصی کاربر، تصمیم گرفت به کنسول اجازه دهد بدون Kinect کار کند.

در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶، مایکروسافت Xbox One S را در E3 2016 معرفی کرد، که دارای یک فاکتور شکل کوچکتر و همچنین پشتیبانی از ویدیوی ۴K (شامل استریم و Ultra HD Blu-ray) و HDR بود. در E3 2017، مایکروسافت Xbox One X را معرفی کرد، یک مدل رده بالا با سخت افزار بهبود یافته که برای تسهیل اجرای بازی ها با وضوح ۴K طراحی شده است.

از نوامبر ۲۰۱۴، مایکروسافت اعلام کرده است که شماره فروش خط Xbox One را منتشر نخواهد کرد. صنعت تخمین می زند که فروش جهانی خانواده Xbox One حدود ۵۱ میلیون واحد باشد. فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، گفته است که در حالی که آنها ارقام فروش را به صورت داخلی دنبال می‌کنند، نمی‌خواهند توسعه‌دهندگانشان روی این اعداد تمرکز کنند تا بر محصولاتشان تأثیر بگذارد. بنابراین تصمیم گرفته‌اند که فروش بیشتر سخت‌افزار ایکس‌باکس را در آینده گزارش ندهند.

 

نسل چهارم: ایکس باکس سری ایکس و سری اس

نسل چهارم مدل‌های ایکس‌باکس که به سادگی ایکس باکس نامیده می‌شود، شامل ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس می‌شود که در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ عرضه شد. هر دو از اعضای نسل نهم کنسول‌های بازی ویدیویی در کنار پلی‌استیشن ۵ نیز به شمار می‌روند.

Xbox Series X و Series S نسخه‌های رده بالا و پایین‌تری هستند که به ترتیب با مدل‌های Xbox One X و Xbox One S قابل مقایسه هستند و همه بازی‌های طراحی‌شده برای این خانواده مدل در هر دو سیستم قابل اجرا هستند. Xbox Series X چهار برابر قدرتمندتر از Xbox One X است، با پشتیبانی از رزولوشن ۸K و رندر تا ۱۲۰ فریم در ثانیه، با هدف اسمی وضوح ۴K در ۶۰ فریم در ثانیه. Xbox Series S یک واحد دیجیتالی با قدرت پردازش گرافیکی کمتر است، اما همچنان می‌تواند با رزولوشن اسمی ۱۴۴۰p با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با پشتیبانی از ارتقاء ۴K رندر شود. هر دو کنسول از سیستم‌های رندر گرافیکی جدید از جمله ردیابی اشعه بلادرنگ، و معماری جدید Xbox Velocity که با درایو SSD داخلی برای به حداکثر رساندن سرعت جریان بافت به پردازنده گرافیکی کار می‌کند، از جمله ویژگی‌های دیگر پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر بازی‌های این خانواده کنسول‌های جدید، هر دو کنسول کاملاً با تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان و اکثر سخت‌افزارها، و همچنین همه بازی‌های سازگار با نسخه قبلی که روی ایکس‌باکس وان از ایکس‌باکس ۳۶۰ و کنسول اصلی ایکس‌باکس قابل پخش بودند، سازگار هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =